15 Mayıs 2013 Çarşamba

Profesyonel Anket Hazırlama


ANKET NEDİR ? 

 Anket, sistematik bir veri toplama yöntemidir. Veriler, önceden belirlenmiş insanlara bir dizi soru sorarak elde edilir. Anket yöntemi ile çok farklı türde veri toplamak mümkündür. İnsan davranışları, iş performansları, bilgi düzeyleri, tercihleri, tutumları, inançları, duyguları vb. bunlardan sadece birkaçıdır. Ancak anketten yararlı bilgiler elde edebilmek için anketin hazırlık ve uygulama sürecine özel önem gösterilmelidir. Ayrıca “zaman” ve “maliyet” göz önüne alınması gereken diğer hususlardır. 



Ayrıca anket maddelerini özel bilgi gereksinimlerinizi elde etmenizi sağlayacak şekilde nasıl hazırlayabileceğinize ilişkin ipuçları verecektir. 


Ne Zaman Anket Kullanmalıyım ?


 Anket, en popüler veri toplama yöntemlerinden biri olmasına karşın, ancak uygun şartlar altında kullanılması halinde yarar sağlayacaktır. Anketi, diğer yöntemlere göre daha hızlı, daha kolay ve/ya da daha ucuz olduğu zamanlarda kullanın. Bazen diğer veri toplama metotlarının kullanımı daha uygun olabilir. Örneğin, bir kliniğe giden kişi sayısını belirlemek için, basitçe danışmadaki hasta imzalarını ya da günlük kayıtları inceleyebilirsiniz. Bilgi daha önceden belirli bir formda bulunmuyorsa anket kullanmayı düşünebilirsiniz. Konu ile ilgili verilerin, arşivlerde, kayıtlarda ya da veritabanlarında bulunup bulunmadığına bakmak çok büyük zaman, para ve emek tasarrufu sağlar.Örneğin, çalışanlara geçen sene gördükleri kursların isimlerini ve tarihlerini sormadan önce, bu bilgileri elde etmek için eğitim dosyalarına bakabilirsiniz.
 
Anketin Hazırlanması :

Anketin ilk maddesini kaleme almadan önce aşağıdaki sorulara cevap vermelisiniz.

Anketin amacı nedir?

  •  Müşteri ihtiyaçlarını belirlenmesi
  •  Müşteri tatmininin ölçümü,
  •  Organizasyonun güçlü ve zayıf taraflarınınbelirlenmesi,
  •  İyileştirmeye açık alanların tespiti,
  •  Yeni ya da var olan politikaların/programlarınetkinliklerinin ölçümü



Net bir amaç olmadığı sürece, anket için harcanan çabalar çok farklı, bazen de birbirine zıt alanlara yönelebilir. Bu da kaynakların ziyan olmasına, yararsız veriler elde edilmesine ve anketi hazırlayanlar ve katılanlar için hayal kırıklığına yol acacaktır.



Bunun için, “özel” olun ve anketi uygularken sadece neler olup bittiğini görmeye dikkat edin.Ayrıca anket uygulaması, anketi dolduranların hatta anketin uygulandığını öğrenenlerin ilgilerinin organizasyonunuza yönelmesine neden olacaktır.
Bu ilgi kaçınılmaz olarak insanlarda bir takım beklentilere yol açar. Örneğin çalışanların tatmini ölçen bir anket yaptıysanız, herkes sizden tatminsizliğe yol açan alanlarda bir takım iyileştirmeler yapmanızı bekleyecektir.



Sonuçları kimler kullanacak ?

Anketin sonuçlarını kimlerin kullanacağını ve bilgi gereksinimlerinin neler olduğunu belirleyin. Elde edilecek verilere dayalı ne tür kararlar verilecek?
Detaylı cevaplara mı ihtiyaçları var yoksa “büyük resim” onlar için yeterli mi? Bilgilerin onlara nasıl sunulmasını tercih ediyorlar?

Hangi bilgilere ihtiyaç var ?

Anketin amacına ulaşması için öncelikle hangi bilgilere ihtiyaç olduğunu belirleyin. Örneğin bir spor merkezine alet temin etmekle ilgileniyorsanız, o zaman insanların spor merkezini ne sıklıkla kullandıklarını, hangi aletlerden yararlandıklarını ve
kullanılan saat miktarını sorabilirsiniz. İnsanlardan ayrıca yüzme havuzunun, koşu bantlarının, egzersiz makinelerinin, duş alanlarının, havlu hizmetinin, vb. kalitelerini değerlendirmelerini isteyebilirsiniz. İlerde doğabilecek ihtiyaçları karşılamak istiyorsanız, ilgi alanlarını ve beklentilerini açıklamalarını isteyebilirsiniz. Bu
konuların her birisi, bir ya da birden fazla anketin konusu olabilir.

Anketi hazırlamaktan kim sorumlu olacak ?

Anketler genelde küçük takımlar tarafından hazırlanır. Takımı oluştururken, üyelerin konu ile az çok ilgisi olmasına dikkat edin. Ayrıca planlama ve istatistik teknikler hakkında tecrübesi olan kişileri takıma dahil etmeye çalışın.



Anket kime uygulanacak ? 

İlgilendiğiniz verileri ne tip insanlar size sağlayabilirler? Tek bir sınıfa ya da organizasyona mı aitler yoksa çeşitli sınıflardan ve seviyelerden mi geliyorlar? Bir organizasyonda mı çalışıyorlar yoksa sadece organizasyonun hizmet ya da ürünlerini mi tüketiyorlar?

Anket nasıl uygulanacak ?

Anket uygulamanın çeşitli yolları vardır. Bunlardan en yaygın olanları yüz yüze görüşmeler, telefon anketleri ve posta anketleridir.Bunlar içerisinden istediğiniz verileri en verimli şekilde sağlayacak metodun seçilmesi önemlidir.Yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak çok detaylı veriler elde edilebilir. Ancak bu yöntem özel bir eğitim gerekir; bu da ekstra zaman ve maliyet demektir. Ayrıca ayrıntılı verilerin analiz ve yorumu
güç olacaktır.Görüşmeler nispeten az sayıda kişiden oluşan gruplarda detaylı bilgi toplamak istediğinizde faydalıdırlar. Yazılı anketlere  göre, meselelerin ve
tercihlerin daha geniş kapsamda keşfedilmelerinde kullanılabilirler. Yazılı anketler ise daha az detaylı veri sağlamalarına rağmen, kısa zamanda büyük miktarlarda veri toplanmak için uygundurlar.

Hangi kaynaklara ihtiyaç olacak ?

Anket için gerekli personel ve diğer kaynakları belirleyin. Yapılacak anketin tipine bağlı olarak,kaynaklar arasında proje müdürü, eğitimli mülakatçılar, istatistikçiler, baskı maliyetleri,posta/telefon giderleri, verilerin girilmesi ve işlenmesi gösterilebilir.

Hangi anket maddeleri kullanılacak ?

Veri ihtiyacına dayanarak, elinizdeki mevcut anketlerden birini kullanıp kullanmayacağınıza,düzeltip düzeltmeyeceğinize ya da tamamen yeni
bir anket oluşturup oluşturmayacağınıza karar verin. (Anket maddelerini oluşturmasına daha sonra değineceğiz.)

Anket bilgilerinin analizi nasıl yapılacak ve nasıl raporlanacak?

Anket sonuçlarını özetlerken, yorumlarken ve raporlarken hangi metotları kullanacağınıza karar verin. Veriler çetele tablosu, yüzde ya da ortalama gibi basit metotlar kullanılarak özetlenebilir. Anket verilerine dayalı alınacak kararlara bağlı olarak
daha karmaşık analitik metotların kullanımı da gerekli olabilir. Bu karmaşık metotlar, yönetici ve çalışanlar gibi iki farklı gruba ait sonuçların karşılaştırılmasını içeren varyans analizleri ya da iş tatmini ve iş bırakma eğilimleri gibi iki ayrı değişken
arasındaki ilişkinin incelenmesini içeren regrasyon analizleri olabilir.

Anket bilgilerini nasıl sunacağınıza karar verin.Bunun için izleyenlerin ilgi ve tercihlerini göz önüne alın. Basit grafikleri mi, istatistik tablolarını mı yoksa yazılı özetleri mi tercih ediyorlar? Şirket politikasını değiştirmeyi düşünen yöneticilere yapılan sunuş şekli ile dışardan gelen müşterilere yapılan sunuş şekli farklı olabilir. Eğer sonuçları
farklı gruplara sunmak zorundaysanız, detay seviyesini ve verilerin sunumunu değişik ilgi
seviyelerine göre yeniden biçimlendirmeniz gerekebilir.

Ankete kaç kişinin cevap vermesi gerekiyor?

Kaynakların kısıtlı olması nedeniyle ilgilendiğiniz grubun tümüne anket uygulamak mümkün
olmayabilir. Örneğin bir üniversitede yapılan araştırmada tüm öğretim üyelerine anket formu göndermek oldukça maliyetli olacaktır.Büyük bir grubu temsil edecek nitelikteki veriyi sağlayacak daha küçük bir grubun büyüklüğünü bulmak için kullanılan yönteme örnekleme denir.Cevaplayıcı miktarını belirlerken örnekleme konusunda bilgi sahibi birisinin yardımını alın.Uygun olmayan örnekler, yanıltıcı sonuçlar çıkmasına, hatalı yorumlamalara ve verimsiz faaliyetlere sebep olurlar.





KAYNAK :    www.odevofis.com

Konuyu Sosyal Ağlarda Paylaş :

Sevda Yıldırım Hakkında
Öyle sıradan gülüşleri olan bir şeyden çabuk sıkılabilen tahammül derecesi az olan birisiyim. Sosyal medya uzmanlığı kursunda aldığım eğitim ile kendime bu bloğu açtım.

0 yorum:

Yorum Gönder

ip adresiniz

ip adresi

Takipçilerim